Amin Naizar's

Portfolio

Keburukan Yang Berisiko Diterima Para "Blogger"

4 comments
Dalam sedap-sedap korang berblog tu.Perasaan tak beberape keburukan yang korang terpakse tanggung dalam sedar mahupun tidak sedar?

1.Membahayekan Diri
Cube fikir kenape aku cakap camnie?
Sebabnye simple jerk.Gambar-gambar yang korang uploadkan kat dalam blog korang secare auto-nye akan turut dimuatkan ke dalam 'Google Images Search'.Disebabkan kesedaran nielah,aku tak masukkan sebarang gambar aku sendiri kat dalam blog 'Amin Naizar' nie.Ditakuti,orang yang tak dikenali terus ambil dan diedit-editnye sampai molek lepaztu dijadikan 'Hak Cipta Terpelihare'.

2.Mendedahkan Privacy
Aku pown turut terjebak dalam kategori nie.
Tengoklah berape banyak aku post pasal 'diri aku sendiri' @ 'About Me'.
Bende-bende sebegini bukanlah dikatekan 'haram' tapi biarlah berpade-pade.Cukuplah dengan gambar-gambar yang meng'aib'kan lepaztu dimuatkan jugak perkare-perkare yang tak sepatutnye.
Seperti:
1.Hikayat Aku Berak Sembelit.
2.Kekejaman Akakku.
3.Malam Pertame Aku
   (Merempit)!
Kalau berterusan menceritekan hal-hal yang tak sepatunye nie.Aku sure para pembace yang kenal korang akan tahu bagaimanekah diri korang yang sebenarnye lantas telah menghilangkan 'respect' diorang terhadap korang.Bagi yang tidak mengenali pula,mereke akan membuat penilaian terhad pade gaye penulisan serte perkataan-perkataan yang digunekan.Orang yang macam nie,mereke terpakse men'gudge' korang dari 'cover' jerk.

3.Makan Daging Sedaremu
Yeah!'Mengumpat'!
Ramai yang suke buat bende yang tak berfaedah nie.
Walaupun kite dah sedie maklum bahawe perbuatan tersebut boleh diklasifikasikan sebagai dose besar.Namun,disebabkan kelazatannye telah menguasai diri.
Korang teruslah stay bace serte ber'post' berkenaanye.Blog nie satu platform untuk meluahkan perasaan dan pendapat bukannye mendedahkan keburukan seseorang,Kalau dah tak tahan sangat (nak jugak mengumpat).Aku cadangkan korang wakilkan jerk dengan 'Mr.A' or 'Si Zack (Bukan Name Sebenar)' or gunekan istillah 'Orang Tu' atau sebut dengan gelaran 'Abdullah (Hamba Allah)'.
Banyak-banyakkanlah berdoa supaye orang yang korang umpatkan tak membace 'entry' korang.
(Maklumlah kadang-kadang keburukan orang boleh dibuat teladan).

4.Kemaksiatan
Ohh..,Gosh..,
Janganlah sesekali menggunekan istillah/gambar yang tak baek dalam blog anda semue.Takut-takut orang yang bace nanti akan men'copy-paste'.Then,orang laen yang bace kat blog orang tu akan men'copy-paste' lagie.
Banyak gile,saham yang korang dapat.

                5.Copyright© & Trademark

Kedue-due tande nie bermaksud 'Hak Cipte Terpelihare' yang bermakne korang tak boleh sewenang-wenangnye mengambil ape-ape kandungan dalam sesuatu website tu,tanpe kebenaran pemiliknye.
Kalau nak jugak 'Makan samanlah korang'
(Tak silap aku,tande nie tak boleh diletakkan sesuke hati tanpe ade kebenaran dari pihak berkuase).

"Berhati-hatilah dalam dunie blog nie"
P/S:
Semua post diatas adalah untuk korang dan diri aku jugak
Same-samelah kite mengelakkan diri dari terus menanggung risiko dalam blogger.
Pendapat aku pasal gambar tu:
Ade care yang boleh buat gambar korang tak masuk dalam 'Google Search' (Tapi aku tak tau camne)
Kalau korang nak letak jugak,tanggung risiko arr.Lagipun bertambahlah 'Images' yang aku boleh letak
dalam post aku.
hehe...,
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

4 comments:

Anonymous said...

Perkongsian info yg menarik

Amin Naizar said...

Thank You..,

محمد رازيق said...

info yang menarik. tersedar mngenai risiko blog. terima kasih.. free2, jmput singgah blog.

Unknown said...

thumb up!