Amin Naizar's

Portfolio

Zumba Fitness For Free

3 comments
Alhamdulillah.
It's such a fabulous experienced I gain through trying new things in life.
One of that is business.

ZUMBA TIME!

Aku nak share berkenaan 1st try aku dengan bisnes nie.
- Taklah bisnes sangat (sebenarnya)- 

Entah mengapa, aku try yg satu nie tanpa ape-ape side income.
Just tergerak nak try benda baru.
So, I followed my intuition.

Intro:
Selepas selesai sahaja solat Maghrib, aku segera mencapai laptop dan meneruskan pembacaan Neurology sebagai persediaan Professional Examination yg bakal tiba.
Dan tiba- tiba, telefon aku bergetar..,
Terdapat satu mesej Whats App daripada Kak Erma, mantan MPP yang lepas.
Mataku terbuntang seketika, agak jarang sebenarnya kak Erma menghubungi aku tanpa apa- apa tujuan except if she has any favor to be asked.
Aku membaca perlahan...
" Jumpa di cafe, jam 9 "
.........................................................

Kak Erma:
"Amin, akak nak minte tolong pegangkan tiket Zumba nie boleh tak?
Akak dah jual dah dekat kampus perubatan. Just nak minta tolong awak pegangkan untuk di Gong Badak nie.
Kalau ade yang nak beli, diorang akan call akak dan akak akan inform awak bile- bile free, okay"?

Aku:
"Ohh! Zumba. Okay kak. 
Apa- apa saya inform semula"

1st Day...
Mesej kak Erma:
" Amin, dekat mane harinie? Ade student nak beli. Awak pakai baju apa? Diorang tak cam"
Then, I replied:
" Saya baju Merah, cap Maroon- Depan cafe DRR. Fried Chicken- Saya ade dari jam 7 malam sampai 7.30 jerk kak. Saya jual untuk 3 hari. Back- to- back".

Menunggulah aku dari jam 7 malam sampai ke 7.15 malam.
Aku melihat ramai manusia mundar mandir ke hadapan dan ke belakang namun tiada siapa yang memandang insan kerdil yang menjual pas masuk Zumba Fitness ini.
Bau- bau makanan di Cafe' pula seakan satu lagi ujian yang harus aku tempuhi dalam mendapatkan customer yg pertama.
And she finally came at 7.25 p.m ( dimana aku baru saja nak angkat punggung untuk solat Maghrib).
Alhamdulillah dapatlah RM30 for 1st day.

2nd Day...
Tak seperti semalam, aku mengambil keputusan untuk membuka kaunter sendiri betul- betul di tengah cafeteria utama kampus.
Disebabkan hasil semalam sangat tidak memuaskan (Even aku takdapat sesen pun jual tiket nie, aku tetap rasa tak puas hati.
So, I decided to open my own counter,
But.., the problem is...

Kaunter aku just ada:
1. Aku
2. Meja
3. Tiket Untuk Dijual.

Tanpa apa- apa aksesori atau bahan pemasaran lain.
Sungguh- idea buka kaunter datang last minit.
So, I try to make my own promotion strategy which is to attract any anonymous yang passing through depan kaunter nie.
I'm try to yell and encore them to come here and looks first.


But, somehow..
Dirasakan yang suara aku bagai tersangkut di tekak saja.
" Rupanya tak mudah nak berbisnes"- Bisik aku dalam hati.
I try my best. But the result comes to no avail.
Kutipan pada hari tersebut hanyalah cukup- cukup makan.

3rd day...
Azam aku lebih tinggi pada hari ini.
Aku telah memikirkan tentang strategi marketing tersendiri ditambah dengan beberapa X- factor yang menambahkan 'Wooow' elemen pada presentation booth/ kaunter aku pada malam ini.
This's what I print out and glued on my daif kaunter.

PERHATIAN!
KAUNTER INI HANYA DIBUKA DARI JAM 7.00 HINGGA 7.30 MALAM SAHAJA.
(25 - 2 - 16)

* Presentation sebenar Diboltkan dengan warna merah dan Highlight pada certain word.

DAPATKAN DISKAUN SEHINGGA
50%
KHAS UNTUK PELAJAR UniSZA
TERBUKA- RM30

PELAJAR- RM10

* Real Presentation..

10 MINIT LAGI…..

20 MINIT LAGI…..

30 MINIT LAGI….


5 MINIT LAGI……

* Aku cuba tambah elemen:
 'Cepat- cepat! Tinggal 30... 20... 10.... 5.... minit lagi before kaunter tutup.."


Aku cuba ekstrak segala maklumat berkenaan apa itu MAWAR, PENGEMUDI, fasilitator in charge etc.
and widen my target groups.
Besides of that lalu lalang people dekat cafe.
Aku membawa bersama tiket ini ke tempat kerja dan mempromosikan kepada staf- staf fisio dan adik- adik Jr. Fakulti Sains Kesihatan.
To make sure, I'm not losing my precious customer.
I'm offered them a student price as well.


Guess what?
How much I've gained for those 3 days?
From 7.00 till 7.30 p.m working hour?
This's it...

Credit: Konvensyen MAWAR; PENGEMUDI


Alhamdulillah..
RM260

Conclusion:
1. Bisnes adalah satu bidang yang senang menjana keuntungan asal kita tahu bagaiman hendak mempromosikan dan 'apa bidang yang diceburi'.
2. Disamping bergantung hanya pada kekuatan program tersebut sahaja, adalah lebih baik andai kita menggunakan apa yang ada pada diri kita dalam menjayakannya. Masa, tenaga, idea etc.
3. Tiada idea yang salah- Paling penting adalah mencuba dan jangan takut diketawakan.
Apa yang kita fikir adalah berbeza dengan realiti sebenar.
kadangkala, apabila dijalankan- Barulah kita sedar masih banyak lagi perkara boleh dipertingkatkan.

Epilog:
At the end, aku akan serahkan semua kutipan nie kepada Kak Erma pada hari esok.
Dapat juga aku menyumbang untuk charity- 
Walau hanya jadi penjual tiket.
Ha Ha Ha....
Kini aku sedar...
Yang penting bukan pulangan wang rinngit daripada jualan tadi.
Tetapi adalah pengalaman dan kepuasan dalam merealisasikan apa yang kita hajatkan.
Like an old adage ( ke proverb?) yg berbunyi...
Experience is the best teacher.
#LiveYourIdea.






Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

3 comments:

Unknown said...

Klo ko buat harga diskaun tu, then lagi rm20 tu mcm mne?

Amin Naizar said...

Strategi bisnes..,
Ready to lose to gain more.., 🙋.,
Kalau letak RM30.,
Die x nak.,
kalau letak rendah lagi., die pergi dan ajak kawan2 die sekali.., 😊
At least dpat hasil jg..,

Amin Naizar said...
This comment has been removed by the author.