Amin Naizar's

Portfolio

Ramalan Manusia Tentang Kiamat

2 comments
(Sekadar Gambar Hiasan)


KIAMAT adalah satu kata yang mengerikan bagi umat manusia. Siapapun dan apapun agama yang dianut oleh setiap manusia di bumi pasti ada konsep tentang hari akhir yang dinamakan dengan KIAMAT. Rata-rata kitab suci dari berbagai agama memiliki pandangan secara garis besar tentang KIAMAT yaitu pada hari itu semua mahluk hidup yang ada di dunia ini akan musnah oleh suatu bencana yang mengerikan dan inilah akhir dari kehidupan.

Sebenarnya sudah banyak bangsa-bangsa atau agama yang ada didunia menyebutkan tentang kiamat, ada yang mengatakan bahawa kiamat akan terjadi lengkap dengan tanggal terjadinya adapula yang hanya memberikan ciri-ciri akan datangnya kiamat. Para peramal pun ramai yang sudah meramalkan akan terjadi kiamat akan tetapi ramalan itu tidak terbukti.Hanya Allah yang satu saja yang mengetahui bila kiamat akan terjadi.

di bawah ini adalah ramalan tentang kiamat yang pernah diramalkan oleh manusia:



1. Pat Robertson, 1982

Pat Robertson


Mei 1980,Pat Robertson, mengejutkan dan menakuti banyak orang ketika ia menyatakan dalam acara TV-nya, “700 Club”, kepada manusia di seluruh dunia bahawa ia tahu bila dunia akan berakhir. “Saya menjamin bahawa pada tahun 1982 akan ada penghakiman dunia,” kata Robertson.




2. Heaven’s Gate, 1997

Komet Hale-Bopp

Ketika komet Hale-Bopp muncul tahun 1997, muncul isu bahawa pesawat alien tengah mengikuti komet itu.Perkara itu ditutupi oleh NASA dan komuniti astronomi. Walau dugaan itu dibantah oleh para astronomi,isu ini sempat disiarkan dalam acara radio “Coast to Coast AM” yang dibawakan Art Bell dan bertemakan paranormal. Dugaan ini menginspirasi suatu kultus pemercaya UFO (unidentified flying object yang dianggap pesawat alien) di San Diego yang menamakan diri Heaven’s Gate untuk memercayai bahawa dunia akan segera berakhir.




3. God’s Church Ministry,2008


Cover Bagi "God Final Witness"
Menurut pendeta dari God’s Church, Ronald Weinland, akhir zaman telah tiba lagi. Bukunya di tahun 2006 - 2008 "God’s Final Witness" menunjukkan bahawa ratusan juta orang akan meninggal, dan pada akhir 2006, “paling lama 2 tahun tersisa sebelum dunia mengalami waktu terburuk sepanjang sejarah manusia. Pada musim gugur 2008, Amerika akan tumbang sebagai negara berkuasa, dan tak akan menjadi negara merdeka lagi,” dan buku itu juga mencatat, “Ronald Weinland mempertaruhkan reputasinya sebagai nabi akhir zaman Tuhan.”


4. Richard Noone,5 Mei 2000

Cover Bagi "The Ultimate Disaster"


Kalau memang kesalahan Y2K tak terjadi, maka bencana global dijamin akan terjadi oleh Richard Noone, pengarang buku 5/5/2000 Ice "the Ultimate Disaster" tahun 1997. Menurut Noone,ais di Antartika akan menjadi setebal 3 mil pada tanggal 5 Mei 2000,



5. Y2K, 1 Januari 2000

Y2K


Ketika abad lalu hampir berakhir, banyak orang khuatir bahawa komputer akan menyebabkan kiamat. Permasalahannya, yang diketahui sejak 1970, adalah bahawa banyak komputer takkan boleh membezakan antara tahun 2000 dan 1900. Tak ada yang tahu pasti apa kesannya, tapi banyak yang menduga akan terjadi bencana.


6. Nostradamus, Agustus 1999

Micheal de Nostradame

Karya tulisan Michel de Nostradame yang sangat membimbangkan dan metaforis telah menarik perhatian banyak orang selama lebih dari 400 tahun. Tulisannya, yang ketepatannya sangat tergantung pada interpretasi yang sangat fleksibel, telah diterjemahkan dalam puluhan versi yang berbeza. Salah satu baris tulisannya menyebut Banyak pengikut Nostradamus menjadi resah kerana menduga bahawa inilah penglihatan peramal terkenal itu terhadap kiamat.


7. Ayam Peramal dari Leeds, 1806

(Sekadar Gambar Hiasan)


Sejarah mencatat banyak tokoh yang menyatakan bahawa zaman akhir hampir tiba dengan kedatangan nabi. Namun, mungkin “nabi” yang paling "pelik" adalah seekor ayam dari Kota Leeds tahun 1806. Ayam ini awalnya disangka menghasilkan telur yang bertuliskan “Kristus akan datang”.Ramai orang percaya bahawa kiamat hampir tiba sehingga seorang penduduk yang akhirnya mengawasi ayam itu ketika bertelur dan menyaksikan penipuan tentang kalimat itu.


8.Kiamat kaum Mormon, 1891 atau sebelumnya

Joseph Smith


Joseph Smith,pengasas gereja Mormon, mengadakan rapat gereja pada Februari 1835 untuk memberitahu bahawa ia berbicara kepada Tuhan. Selama pembicaraan itu, Smith mengakui bahawa Yesus akan kembali dalam 56 tahun ke depan, dan selanjutnya masa akhir zaman akan segera dimulai.

Itulah antara ramalan2 tentang kiamat.Yang terbaru filem tentang kiamat pun telah ditayangkan.Walau apa pun ramalam bila kiamat akan berlaku,kita sebagai umat islam haruslah percaya bahawa hari kiamat akan berlaku pada hari JUMAAT sepertimana yang telah disebutkan didalam Al-Quran.



(Isu di atas hanya sekadar tetapan dan informasi,segala-galanya haruslah berbalik kepada Islam)




Kredit:http://www.ygmenarik.info/2009/12/sejarah-tentang-ramalam-hari-kiamat.html
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

2 comments:

Shazrizal Shahmy said...

amin...ko pakai nuffnag.....bagoz2....

Amin Naizar said...

Aq ingat ko nak komen ape..,haha...,yer2..,T.q2