Amin Naizar's

Portfolio

Empati Bukan Sekadar Simpati

Leave a Comment
Assalamualaikum W.T.H

Kadangkala kita suka mengkritik tanpa mengambil usul periksa. Lagi memburukkan adalah kita suka menghukum tanpa mengetahui belakang cerita.

Pengakhirannya?
Fitnah dan tergurisnya hati orang lain.


Cuba Memahami


Suatu ketika dulu, saya pernah berada di bawah dan bekerja bersama- sama mereka. Apabila bekerja dalam pasukan, setiap AJK adalah berkaitan antara satu sama lain. Mereka bagai satu badan, jika satu tidak bergerak, implikasinya juga kepada seluruh anggota.


Jadi, apabila melakukan pekerjaan sendiri. Kita seolah merasakan bahawa kitalah yang paling susah, kitalah yang paling banyak berusaha dan kitalah segala- galanya. Rentetan dari itu, kita mudah melihat ' kesenangan' orang lain yang 'terlindung' pada senyuman dan ketawa mereka sebagai kelemahan. Lantas, menunding jari dan tunjuk salah mereka disana sini.

Benar! kita bergerak.
Benar! Kita berusaha.
Benar! Kita membuat kerja kita!




Namun, perlu diingat.
Bebanan dan berat tanggungjawab harus dipikul bersama.
Jika kita merasakan kita yang terbeban. Persoalkan keikhlasan dan semak semula pembahagian tugasan.

Jika kita merasakan orang atasan seolah tidak bergerak.
Realitinya, kita tidak mengetahui ' The Other Side Of Story'


Tahu apa yang saya rasakan kini?
Bounce Effect- Saya ditekan sebagaimana saya menekan dan saya dilihat tidak bergerak sebagaimana saya melihat tampuk kepimpinan yang dulu.


Tidak mengapa. Itulah realiti kehidupan.

~Varies~

" Empati Bukan Sekadar Simpati "

Try to be in people shoes.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments: