Amin Naizar's

Portfolio

Natrah:Cinta.Rusuhan.Air Mata

Leave a Comment
Assalamualaikum..,

Kisah Hidup Paling Lengkap Beliau

Alhamdulillah,saya baru saja habis menghadam sebuah buku terbitan UTM Press yang bertajuk Natrah:Cinta.Rusuhan.Air Mata karya Fatini Yaacob.

Buku kisah benar yang padat dengan fakta,biografi serta gambar-gambar berkenaan Maria Bertha Hertogh/Nadra ini amat lengkap dengan segala maklumat-maklumat yang para pembaca inginkan mengenainya.

   Natra yang diambil menjadi anak angkat oleh Che Aminah (Seorang Bangsawan) datangnya dari Kemaman,Terengganu.Dia diserahkan oleh ibu kandungnya sendiri kepada Che Aminah dekat Bandung,Jawa.Kemudian,selepas 13 tahun berlakulah perebutan hak penjagaannya yang pada asalnya melibatkan Che Aminah & Konsulat Belanda kemudian merebak kepada Melayu Vs Belanda,Timur VS Barat,Penjajah VS Dijajah dan Islam VS Kristian.

   Disebabkan beberapa provokasi yang ditimbulkan oleh akhbar propenjajah pada waktu itu,terjadilah rusuhan Nadra 1950 dimana banyak nyawa terkorban dan menyedarkan golongan penjajah betapa dasyatnya orang Melayu,Islam apabila sensitiviti mereka dipermain-mainkan.Rusuhan ini berlaku di Singapura pada tahun 1950 dimana Nadra Maarof baru saja berumur 13 tahun.

   Buku ini juga turut menceritakan kisah hidup/biografi Natrah sejak lahir sehinggalah meninggal dunia pada tahun 2009.Tidak terkecuali perincian kesnya di makhamah semasa hak penjagaannya disuarakan.

   Rupa-rupanya Natrah tidaklah sebahagia yang dilihat.Kehidupan beliau berkali ganda lebih malang setelah pulang ke Belanda.Sepanjang kehidupannya adalah berkisarkan 'Struggle To Find Happiness".
Dapatkannya sekarang..,
http://www.belibukuonline.com.my/utm/1114-natrah.html

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments: