Amin Naizar's

Portfolio

Chicken Pox

Leave a Comment
Ramai yang diserang ' Chicken pox' ketika kecil. Namun, ada juga yang dijangkiti ketika usia muda remaja ataupun ketika usia menginjak senjak.
Bagi aku- Aku telahpun dijangkiti oleh ' Chicken Pox' ini sebanyak dua kali iaitu kali pertama ketika berada di tadika. Kali ke dua pula adalah ' sekarang'. Saat dimana aku sedang menaip artikel ini- Aku sedang dijangkiti.

Apa itu Chicken Pox?
Chickenpox is a highly contagious disease caused by primary infection with varicella zoster virus (VZV).[1] It usually starts with a vesicular skin rash mainly on the body and head rather than on the limbs. The rash develops into itchy, raw pockmarks, which mostly heal without scarring. On examination, the observer typically finds skin lesions at various stages of healing and also ulcers in the oral cavity and tonsil areas. The disease is most commonly observed in children.
Chickenpox is an airborne disease which spreads easily through coughing or sneezing by ill individuals or through direct contact with secretions from the rash. A person with chickenpox is infectious one to two days before the rash appears.[2] They remain contagious until all lesions have crusted over (this takes approximately six days).[3] Immunocompromised patients are contagious during the entire period as new lesions keep appearing. Crusted lesions are not contagious.[4]- From Wikipedia.com
Ringkasnya, Chicken Pox adalah satu keadaan dimana anda  diserang oleh sejenis virus yang sangat seni bernama " Varicella Zoster Virus (VZV) ". Biasanya, jangkitan ini merebak apabila mangsa batuk/ bersin ataupun apabila terkena secara terus akan cecair dari kulit yang telah ditumbuhi oleh biji- biji yang dipanggil sebagai ' pockmark'.

     Waktu yang diperlukan bagi kita betul- betul sembuh dari jangkitan ini  lebih kurang dua minggu. Seminggu yang pertama adalah penting untuk simptom demam menjadi kebah serta ulser yang terdapat dalam mulut betul- betul sembuh. Selain itu, waktu ini juga sangat signifikan untuk memastikan semua ' pockmark' keluar ( Petuanya, minum air kelapa dengan banyak). Kemudian, minggu selebihnya adalah untuk menunggu tanda- tanda tadi kering dan hilang dari kulit. Bergantung, kadangkala proses ini saja memakan masa hampir tiga minggu.

Perubatan
     Pihak farmasi selalunya akan mencadang penggunaan krim calamine ( Calamine lotion), ubat- ubat gatal beserta dengan ubat demam. Bagi rawatan tradisional pula, mereka menggunakan campuran antara tepung beras dan daun cermai untuk dijadikan bedak. Kemudian, disapu pada kawasan terlibat ( atau seluruh badan) bagi memastikan tiada parut yang akan kekal. Diet yang sesuai adalah apa- apa yang tidak mengandungi kicap serta makanan penyebab gatal (telur, udang, kerang dsb).
     Pastikan kuku dipotong dan sentiasa pendak untuk mengelak secondary infection ( jangkitan susulan) akibat dari aktiviti menggaru pada kawasan terlibat.
Pockmark hasil jangkitan Varicella Zoster Virus
     Apa yang penting adalah kuatkan mental dan sentiasa berfikiran positif. Setiap kesusahan disusuli dengan kemudahan. Jangan sesekali berasa segan apabila berhadapan dengan umum akibat tanda- tanda ' Chicken Pox' ini. Ingat, ' Beauty is behold on beholder'- Jangan letakkan  keyakinan dan self- esteem anda pada rupa dan paras, setiap orang punyai persepsi dan kayu ukur yang berbeza akan kecantikan. Jadi, siapa yang akan senang dengan anda, jika anda tidak percaya pada diri?

Smile :-)
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments: