Amin Naizar's

Portfolio

Tajdid Niat

Leave a Comment
Assalamualaikum W. T. H.

           
http://3.bp.blogspot.com/-C2j91rjveW4/TjdYp-R3AgI/AAAAAAAAASU/bQ1voBRA37o/s1600/komik-muslimah-100.jpg
Tajdid Niat.
  Pernah suatu ketika dulu, saya menghadiri program anjuran Unit Kaunseling Universiti. Tajuknya adalah-‘Tajdid Niat’.

Bagi sesiapa yang mempelajari bahasa arab, ‘Tajdid’ boleh didefinisikan sebagai pembaharuan, manakala niat pula adalah pencetus pada sesuatu pekerjaan atau amalan dalam kehidupan. Macam selalu, ‘Jangan diingat apa yang kita lakukan hari ini, hanya berguna pada waktu dan ketika ini- Malah kelebihannya meliputi setiap saat serta detik dalam kehidupan manusia’.


            Selepas beberapa bulan, saya dan rakan-rakan sekursus dikehendaki menjawab ujian ‘Exercise Therapy’ yang kebanyakkannya adalah praktikal- tetapi memerlukan kemampuan kami dalam menterjemahnya dalam bentuk ayat dan kalimah. Kertas ini terdiri dari dua bahagian. Bahagian A- memerlukan masa satu jam untuk disiapkan, manakala kertas B pula menggunakan 45 minit daripada masa peruntukan.

            Walaupun saya belajar agak ‘hard’ pada subjek 3 jam kredit ini. Segala ilmu tersebut tidak mampu digarap dalam bentuk ayat dengan sebaik mungkin. Malah, ada sesetengah soalan yang memang tidak tahu langsung jawapannya. Tidak dinafi, rakan-rakan lain juga turut menyatakan bahawa soalan kali ini agak berbeza dari yang lain.
“Memerlukan konsentrasi yang tinggi dan pembacaan berulang-ulang kali sebelum mampu menafsir persoalan yang diberi”.

            Walaupun ramai antara mereka menyalahkan kertas yang susah. Saya pula, menyalahkan diri dan cuba bertoleransi. Saya bisikkan:

“Tak apa! Benda dah lepas, masih ada lagi peluang untuk tebus ‘Carrymark’ yang 15% nie. Baiklah, bermula hari ini, aku akan lakukan ‘Tajdid Niat’”.
Mengapa tajdid niat?

Sebab segala amalan kita, bermula dari permulaannya,
Bak kata Stephan Covey: “Begins With The End of Mind”.
 Jika baik, Insya Allah-Baik juga keseluruhan nanti. Biar saya kongsikan sedikit ilmu dari program itu:

  • Pembaharuan niat perlu dilakukan berkali-kali-‘Dan bukan hanya sekali’.
  • Niat merupakan motivasi atau pencetus pada tindakan kita seterusnya.
  • Niat tanpa pelaksanaan memang tidak mendatangkan apa-apa. Namun, niat yang diperam lama akan menjadi impian serta mampu dikabul pada masa depan.
  •  Apa yang kita terjemah dalam hidup hanyalah sedikit dibandingkan dengan potensi sebenar. Sebenarnya, ‘Iceburg’ kelihatan gah dan besar. Tetapi, tapak dan lantai dibawahnya berkali ganda lebih hebat dari yang di atas. Begitulah kita, apa yang perlu dicungkil adalah kebolehan yang masih tersimpan di pemikiran bawah sedar. Caranya adalah dengan mencabar diri sendiri.
  • Dalam istillah psikologi, terdapatnya satu perlakuan tabi’i manusia yang digelar ‘Underdog’. Jika kita ingin melakukan sesuatu yang baik, ‘underdog’ ini akan membisikkan kata-kata negatif. Contohnya, semangat belajar akan hilang apabila ‘Underdog’ mengatakan,- tengoklah Movie dulu- (dan terlajak tak tentu waktu).

            Cukuplah rasanya perkongsian ini, maklumlah kalau terlalu panjang, pembacanya pun kurang.
Hehe..,
Sama-samalah kita ‘bertajdid niat’.


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments: