Amin Naizar's

Portfolio

Penghargaan di Hari Lahir.

Leave a Comment
Assalamualaikum W.T.H

Hari ini genap 6 November 2013. Hari bermakna buat diri saya dan mungkin sebahagian daripada anda semua. Genaplah 18 tahun melayari bahtera kehidupan sebagai seorang insan yang mengalami pelbagai turun naik kehidupan.

6 November.


Kebiasaan.

Parti besar! Itulah apa yang sering dilakukan oleh majoriti daripada kita. Menjemput ramai sahabat dan rakan sejawatan datang ke rumah sempena kenduri kesyukuran atau tidak kurang yang hanya meniup lilin dan membuat hajat (ala- ala barat).  Tidak kira bagaimanapun cara kita menyambutnya saban tahun, kebanyakan darinya  berkisar tentang insan sekeliling mengucap tahniah kepada kita dan memberi hadiah yang tidak terjangka. Pada waktu ini, hati terasa berbunga dan kalau boleh diminta agar hari- hari adalah hari jadi, pasti diminta awal- awal lagi. 
Namun sedarkah kita, ada tambahan atau cara yang lebih baik untuk meraikan hari baik ini?

Luar dari Kebiasaan.

Selain mengharapkan penghargaan orang, kita juga mampu untuk menghargai. Apa kata, bangun saja dari tidur, ucapkan Alhamdulillah  dan terus melakukan sujud syukur. Mulakan hari anda dengan seulas senyuman kepada ibu tercinta serta menawarkan bantuan ketika dia sibuk di dapur. Saya teringat akan kata- kata seorang guru dahulu, "Jangan sambut hari lahir! Awak seolah-olah menyambut hari mak awak bertarung nyawa- TerSEKSA nak mengeluarkan awak ke dunia ini".
Ya! Apa yang diucapkan adalah benar jika kita melihat kelahiran itu dari sudut pandang negatif. Tetapi, apabila difikirkan semula, bukankah adanya kita di sini bagaikan hadiah yang paling tidak terjangka antara semua?
Jadi, siapa yang harus dihargai? 
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments: